lørdag 26. april 2008

Sitt eget hjem

Der var Reven med også ja.... Hva i allverden mener du med at jeg ble fortvilet over antall hullete strømper? Ble jeg vel ikke. Jeg har ingenting i mot hullete strømper jeg, annet enn....eh....hullene *ler*

En tid etter min inntreden i SL fikk jeg lyst til å skaffe meg mitt eget hus. Jeg fant meg ganske snart en fin strandtomt i Prizeville. Det er en liten by inne på fastlandet her i Prize Estates. Jeg kontaktet eieren og 2 dager senere var handel i boks. ( De to dagene tok det å skjønne at jeg ikke greide å verifisere Paypal for bruk mot SL og å psyke meg opp til å betale pr. kredittkort.) I det man ønsker å få seg et hjem her, så begynner det nemlig å koste penger. Virkelige penger. Det er ikke astronomiske summer det er tale om. Man veksler inn USD i den lokale valutaen Lindendollar og så er det bare å shoppe i vei. Men det skader ikke å regne litt på det via valutakurser så man vet hva man hander for.

Med tomt og plass så var det bare å begynne å bygge. Man kan kjøpe ferdighus her inne (såkalte prefabs) og det gjorde jeg. For 10 linden fikk jeg meg et enkelt hus. Ferdig pakket og klart. Innen jeg hadde pakket det ut og satt det opp så hadde jeg 5 hus. For hver gang forskjøv nemlig ytterdøra seg og jeg klarte ikke få plassert den rett. Dermed ble det ny huspakke. Det er godt man lærer, sier jeg bare.

Omsider sto huset ferdig. Jeg kunne begynne å møblere. Det var i seg selv ikke noe problem - det finnes masse freebie (eller i allfall kjempebillige) møbler rundt om. Men jeg hadde ikke tenkt over fenomenet prims. En prim er en "byggestein" i alt som lages i SL og jo mer komplisert konstruksjonen er, jo fler prims inneholder den. Freebiemøbler har gjerne masse prims. Dessverre er det slik at antall primmer man kan ha på en tomt er proporsjonal med tomtens størrelse, så det gjelder å tenke seg om . Peis med 40 primmer er f.eks ikke smart å ha på tomt med max 237 primmer. Her snakker man av erfaring. *flirer*

I det øyeblikk huset var ferdig begynte naboer å banke på døra. På denne måten ble jeg kjent med en del SL avatarer. Noen av dem har jeg sporadisk kontakt med den dag i dag.

Bildet under viser nåtids-Cata i hengekøyen utenfor sitt trivelige øy-hjem. Dette er også et prefabhus, men fra hus nr. 1 til dette så har jeg hatt mange mer eller mindre vellykkete selvbygg.

Men det skal jeg snakke om en annen gang


1 kommentar:

Anonym sa...

Betyr dette at jeg må presentere trashboxen min også?