mandag 28. april 2008

Catastrofer, del I (ja jeg har fler på lager)

Man tager en kloss og setter oppå en annen kloss og vips så har man bygd. Så enkelt er det faktisk i SL. Men, akk, det finnes stort potensiale for Catastrofer. Jeg har vel prøvd de fleste av dem.

Min første litt større av arten var i prefabhuset. Jeg ønsket meg naturligvis et kjøkken og gikk på handel. Billigkjøkken ble innkjøpt, men....det lønner seg å ta mål først. Kjøkkenet var så stort at det kom langt utenfor husveggen. Altfor langt. Dermed måtte jeg til å fjerne komponenter. Heldigvis var det mod (modifyable) så jeg hadde rettigheter til det. En artig og meget nyttig sak i SL er at man kan linke komponenter slik at de henger sammen. Dette gjør livet enkelt når man skal sette på plass f.eks. (passe store) kjøkkeninnredninger, men gjør det tilsvarende u-enkelt når man skal fjerne biter av for store konstruksjoner. Jeg unlinket kjøkkenet mitt, fjernet noen skap, linket om igjen og satte på plass kjøkken.

Menattedetatte...? Hvorfor henger komfyrknotter og kran igjen midt i rommet? Ja, det er en god idé å linke alle deler igjen etter en unlink. Kjøkkenet ble aldri helt seg selv etter den operasjonen.

Min neste Catastrofe var av noe større omfang. Jeg husker ikke lenger hva jeg hadde tenkt å fjerne av inventar, men noe var det. (Husk - jeg har nevt at mange freebiemøbler opptar mange primmer.) OK, her kommer leksjon 2 fra tabbekvoten: Det er lurt å være 110% sikker på at man klikker på rett gjenstand. Det gjorde ikke jeg. Derimot klikket jeg på husgulvet og i trygg forvissning om at det var inventar som ble fjernet trykket jeg delete. Ville du likt å stå midt i hagen -iført pysj- og se huset forsvinne til ukjent sted, mens alle møbler står igjen? Midt i svarte SL-natta? Nei, jeg likte det heller ikke. Etter denne hendelsen lærte jeg at det finnes en "lock" funksjon som faktisk låser gjenstander til stedet der de befinner seg . Har jeg brukt den på mine senere hus?

Ja!

3 kommentarer:

Anonym sa...

*klukk*
Akkurat som ikke jeg har gjort omtrent det samme og verre ting enn dette. Det forrige prefabhuset mitt hadde en dør som aldri lukket seg. Det fikk leve i 1 hel uke.

Unknown sa...

Hva med Casper? Han var definitivt en Catastrofe. Forkledd som Revesaks.
Hva skal man med dører når man har sånne?

Cata Fredriksson sa...

Åja, men Casperstrofe kommer i senere beretning.